Online marketing betekent het promoten van jouw merk, zaak, dienst of product via internet met als doel om meer naamsbekendheid op te bouwen, grotere aantallen bezoekers op je website te krijgen en wat uiteindelijk moet leiden tot meer omzet.
Online marketing kan op veel verschillende manieren via verschillende kanalen. Online is namelijk een heel breed begrip. Voorbeelden zijn:
- Optimalisatie voor de zoekmachine (SEO)
- Betaalde advertenties binnen de zoekmachine (SEA)
- Sociale media marketing
- Optimalisatie van conversie
- Webanalytics
- Email marketing
- Display advertenties
In de marketing wereld wordt veel gesproken over content. Maar wat betekent ‘content’ nou eigenlijk?
De letterlijke vertaling is ‘tevreden’. In de marketing wereld staat content toch wel voor alle productie van informatie. Een brochure of fysieke brief zijn voorbeelden van offline content. Teksten en/of afbeeldingen voor websites, blogs, video’s of displays zijn voorbeelden van online content.
Search Engine Optimization (SEO) betekent zoekmachine optimalisatie. Met SEO is het de bedoeling om de website te optimaliseren voor de zoekmachine. Hiermee komt de website als één van de eerste resultaten naar voren bij een zoekopdracht.
Linkbuilding is een manier waarop websites naar elkaar linken. Dit is een belangrijk onderdeel voor SEO. Veel relevante en goede links van een website geeft de zoekmachine het vertrouwen dat het een goede website is. Helaas kom je er niet met een middagje rondbellen en de link van elkaars website over en weer plaatsen.
Zoekmachines worden steeds intelligenter en hoewel een paar link verwijzingen geen problemen oplevert zijn er nog veel meer mogelijkheden.
Met een conversie kan je online een specifiek doel meten. Een simpel voorbeeld hiervan zijn verkoop resultaten. Deze doelen kan je zelf stellen en dit kan dan bijvoorbeeld ook een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn. Goed om te weten is dat deze conversies niet standaard gemeten worden via Google Analytics. Je dient de doelen namelijk zelf in te stellen.